Posts Tagged ‘Post-Traumatic Stress Disorder – PTSD’

USA: Freud dreht sich oder “Überraschende” Kriegspsychosen

Dienstag, Dezember 13th, 2011

“Studie belegt, Schuldgefühle sind eine Hauptursache für PTSD bei US-Marineinfanteristen

Von Gregg Zoroya

THE STARS AND STRIPES, 24.11.11

Zu den Hauptursachen für die Entstehung einer Post Traumatic Stress Disorder / PTSD gehören Schuldgefühle, die sich aus moralischen Konflikten entwickelt haben, in die Soldaten im Kampfeinsatz geraten sind; das sind erste Erkenntnisse aus einer Studie, in die aktive (US-)Marineinfanteristen einbezogen sind.

Nach Aussage von Forschern, die an der Studie beteiligt sind, können Schuldgefühle bei Soldaten entstehen, wenn sie einen Angriff überlebt haben, bei dem Kameraden starben, oder als Zeuge oder Mittäter an der unbeabsichtigten Tötung von Frauen und Kindern beteiligt waren.

“Wie kommen sie damit zurecht ? Sie müssen sich selbst verzeihen, dass sie den Schuss ausgelöst haben,” erklärte der pensionierte Navy-Kapitän Bill Nash, ein Psychiater, der an der Erarbeitung der Studie mitwirkt.

Die Erkenntnis, dass eine “moralische Verfehlung” eine PTSD verursachen kann, ist neu für die Psychiatrie. Die American Psychiatric Association werde jetzt neue diagnostische Kriterien in die Beurteilung von PTSD einbeziehen und Untersuchungen auch auf bestehende Scham- oder Schuldgefühle ausweiten, äußerte David Spiegel, ein Mitglied der Arbeitsgruppe, die neue Kriterien zur Behandlung von PTSD erarbeitet.

Bisher wurden PTSD-Symptome wie Albträume oder Flucht in die Teilnahmslosigkeit auf Angst vor der im Kampf erlebten Gewalt, vor dem Tod oder vor dem Verlust von Freunden zurückgeführt.

Bei mehr als der Hälfte aller vom (Department of) Veterans Affairs betreuten Veteranen aus den Kriegen im Irak und in Afghanistan wurden psychische Probleme diagnostiziert, am häufigsten PTSD, woran nach Aussage des Ministeriums fast 200.000 dieser Veteranen leiden.

Eine durch moralische Verfehlungen verursachte PTSD könne schwerwiegende Folgen haben und zur Gewalt gegen die eigene Familie oder sogar zum Selbstmord führen, erläuterte Jonathan Shay, ein Psychiater, der mentale Probleme bei Militärs behandelt.

Die Studie des Marine Corps habe geholfen, die Zusammenhänge zwischen moralischen Verfehlungen und PTSD besser zu verstehen, meinte Shira Maguen, eine Psychologin, die im Auftrag des Veteranen-Ministeriums den Zusammenhang zwischen (der Verpflichtung zum) Töten und dem Auftreten von PTSD bei Veteranen der Kriege in Vietnam, am Golf und im Irak untersucht.

“Diese Marine-Corps-Studie ist wichtig, weil die Auswirkungen moralischer Verfehlungen bisher kaum wissenschaftlich untersucht wurden,” erklärte Frau Maguen.

In die noch andauernde Forschungsarbeit sind etwa 2.600 Marineinfanteristen und Matrosen einbezogen, die vor und nach Kampfeinsätzen untersucht werden.

Die ersten Erkenntnisse über die Auswirkung von moralischen Verfehlungen wurden durch Befragung von 208 Marineinfanteristen gewonnen, die 2009 und 2010 an schweren Kämpfen in Afghanistan teilgenommen hatten. Dabei ergab sich, dass drei Monate nach ihrer Rückkehr in die USA rund 7 Prozent der Marineinfanteristen wahrscheinlich unter PTSD litten. Ihr Zustand war nach den Erkenntnissen der Studie eher auf innere Konflikte, als auf die Gefahr für ihr Leben, den Anblick von Leichen und Blut oder Probleme mit ihren Familien zurückzuführen.”

 

(Quelle: LUFTPOST.)

Anmerkung

Die im o. g. Original-LUFTPOST-Artikel vorhandenen Links und Kommentare wurden entfernt.

USA: Traumatisierte SoldatInnen

Samstag, Oktober 8th, 2011

“Study: A fifth of war veterans have mental health issues

By David Goldstein | McClatchy Newspapers

WASHINGTON — Nearly 20 percent of the more than 2 million troops who have served in Iraq and Afghanistan suffer from mental health conditions, according to a new report.

They amount to more than half of the 712,000 veterans from both wars who have sought medical treatment since leaving military service. Nearly a third of those veterans may suffer from post-traumatic stress disorder, one of the signature injuries of the conflicts.

Veterans for Common Sense, a nonprofit, nonpartisan activist group for veterans’ interests, and health care issues in particular, compiled the statistics from a raft of government reports.

In whittling them down to just the bare data, the group created a grim shorthand for the toll the wars have taken on a generation of young men and women.

“A large number of people serving overseas have mental health impacts, and more and more are coming home,” said Democratic Sen. Patty Murray of Washington, the chairman of the Senate Committee on Veterans’ Affairs. “I am deeply concerned that we are not ready.”

The Department of Veterans Affairs, which is trying to grapple with the wave of new and damaged veterans, has been under considerable stress. In a related development this week, an internal VA survey requested by Murray’s committee found that its staff doesn’t think it has the resources to handle the growing demand from new veterans for mental health services.

Paul Sullivan, the executive director of Veterans for Common Sense, said that in 2003, the government expected that the VA would see about 50,000 new patients from both wars. With nearly three-quarters of a million Iraq and Afghanistan veterans already in the VA system, he said, the long-term estimate was “ominous.”

“More than 1 million total patients from the wars by the end of 2013,” Sullivan predicted.

His group summarized health care data on veterans based on reports by the VA, the Department of Defense, congressional testimony and its own work over the years.

Of the 109,000 casualties since combat in Iraq and Afghanistan began, 6,200 troops have been killed. Among those were 298 war-zone suicides, according to the study. Overall, it reported 2,300 active-duty suicides since 2001.

Suicides have been a persistent problem, underscoring the stress that 10 years of war have placed on the troops as a result of multiple deployments. In 2009, suicides exceeded deaths in combat.

The study said that nearly 1 million troops — 42 percent of all service members sent to the combat zones — have been deployed at least twice.”

 

ptsd

 

(Quelle: McClatchy Newspaper.)

USA: Die unerhörten Kriegskosten

Montag, April 18th, 2011

“The Cost of Combat Stress: a Billion Dollars a Year

By Madhumita Venkataramanan

In a war, death comes in many forms: jury-rigged bombs, sleek fighter jets, assault rifles, rocket-propelled grenades. But a stealthier killer lingers long after the fighting is done, in the psychological toll that combat exacts. More than 6,000 veterans take their own lives every year — about 20 percent of the 30,000 American suicides annually.

In an effort to quantify the psychological cost of war, a recent report from the National Bureau of Economic Research has come up with the magic numbers. They estimate that lower-bound costs of mental health problems from the global war on terror are between $750 million and $1.35 billion annually.

Despite trying everything from portable weatherproof brain scanners to drug treatments with ecstasy and MDMA, service members are still suffering with post-traumatic stress and other mental health issues.

In fact, 26 percent of returning soldiers from Iraq and Afghanistan are depressed, drug and alcohol-dependent, homeless or suicidal, says the NBER report. This quoted number was independently calculated in a study done by the Rand Corporation, a non-profit policy and research think tank.

The NBER report brings some fresh insights to the table. Rather than assessing the mental impact of war through a measure of soldiers’ deployment length as other studies have done, this report assesses trauma through the type of combat soldiers have been involved in.

Although the results are pretty intuitive, the report establishes that those soldiers who “engage in frequent enemy firefight or witness allied or civilian deaths are at substantially increased risk for suicidal ideation, psychological counseling, and post-traumatic stress disorder (PTSD).”

So, when the military decides which soldiers to deploy for active combat, they should be cognizant of where and not necessarily for how long, the soldier has been deployed before.

Also interesting: This report is the first military mental health study to use longitudinal data, from the National Longitudinal Study of Adolescent Health, conducted by the University of North Carolina, Chapel Hill.

The dataset is a collection of health information from high school kids in 1994. The study did its most recent follow-up in 2008. It’s useful for diagnostic PTSD research because it includes and reflects childhood mental health of many current troops from their pre-service days, allowing scientists to look for early portents of PTSD development.

The signs of mental health deterioration have been red flag for a few years now.

The number of soldier suicides (129) reported in the first seven months of 2009 by The New York Times was higher than the number of active troops killed during combat in that time.

Vets from Iraq and Afghanistan, young soldiers between 18 and 34 years old, found themselves unable to deal with their post-war nightmares and insomnia, said a Navy Times report in 2010. Their solution: popping pills with frightening regularity to treat depression, psychosis and anxiety. This pill-popping translated to a 42 percent increase in prescription drug use between 2005 and 2009.

The cost of psychological damage by active warfare is now a real number, but it doesn’t represent the unquantifiable ripple-effect costs on socioeconomic outcomes like psychological health of military children, impact on marriages or the future labor market, says the NBER report. This invisible, burgeoning effect of PTSD begs ever more Pentagon research into prevention, diagnosis and treatment of the silent killer.

 

(Quelle: Wired.)

USA: Was ist eine Posttraumatische Belastungsstörung?

Donnerstag, April 14th, 2011

“The Battle Over PTSD

by John Grant

The battle over the meaning of a traumatic experience is fought in the arena of political discourse, popular culture and scholarly debate. The outcome of this battle shapes the rhetoric of the dominant culture and influences future political action.

Kali Tal, Worlds Of Hurt: Reading the Literature of Trauma

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There’s a major struggle for meaning going on in America now that centers on war trauma among returning soldiers and veterans of our wars in Iraq, Afghanistan and, now, Libya.

Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) is the current official term for what has plagued soldiers throughout history as they returned from wars to civilian society. PTSD became an official term in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) published by the American Psychiatric Association in 1980, following a period of struggle among psychiatric authorities and activists that focused on the experiences of Vietnam veterans. The DSM is regularly revised and updated.

What sort of meaning one ascribes to war trauma depends on who one consults and how connected they may be, directly or ideologically, to the Department of Defense, which has a major stake in establishing certain parameters of meaning in how PTSD is perceived in the culture.

The key terms for the military are about establishing resiliency to facilitate the reintegration of soldiers into their units for future deployment and the idea of a warrior class with a warrior ethos. In the case of resiliency and reintegration, those concepts are also key in civilian-based trauma recovery. It just depends on what one is building resiliency for and what one intends to reintegrate a soldier into, civilian life or future re-deployment.

The era of the citizen soldier has faded into the past when there was a draft and wars like World War Two were “popular” and widely understood to be defensive and to make sense to most people. Now, we have a completely volunteer military, an institution that is becoming more and more separated, even aloof, from civilian life, as it deploys its soldiers to fight foreign wars that, for many, make less and less sense and use up more and more national resources.

No one is a “soldier” anymore; whether you’re in special ops doing lethal night raids into Pakistan or repairing computers on a FOB, you’re now a “warrior” — as if you wore studded breast-plates and carried swords and lived by the rule come home with your shield or on it.

The major psychiatric literature on PTSD emphasizes that the linchpin in recovery from PTSD is in the narrative-formulating functions of the brain that tend to get short-circuited with traumatic experience. Creating narratives is how we make sense of our lives on many levels. Extending outward from the mind, narrative is involved in establishing meaning in the culture itself, and the Pentagon has entered this arena with new agencies that focus on the personal suffering and struggles associated with PTSD as they carefully manipulate a soldier’s reintegration back into the Pentagon war mission.

This became clear to me when I recently attended an interesting two-day workshop put on by the Dart Center For Journalism & Trauma of the Columbia School of Journalism. It was called “When Veterans Come Home” and was attended by newspaper and radio journalists, photographers, documentary filmmakers, clinicians and others interested in PTSD and issues concerning soldiers returning from our war zones. It was sponsored by the Thomas Scattergood Foundation for Behavioral Health and was held at the studios of WHYY, the National Public Radio affiliate in Philadelphia.

The issue of PTSD is on a lot of people’s minds. Currently, I’m involved in an apolitical veterans counseling group called Healing Ajax, named after the mythic Greek warrior who committed suicide upon return from the Trojan Wars. In the past month, I’ve attended three separate workshops that dealt with trauma and PTSD from a clinical, counseling posture. One of these workshops dealt with trauma as very much a civilian, human phenomenon, which is one of the current directions trauma studies are headed. Trauma can and does happen to anybody; a lot of it happens to kids, especially poor kids. Studies show that early childhood trauma is too often linked to later adult substance abuse problems, violence and incarceration. More attention and funding needs to be focused on this kind of trauma.

I’m a Vietnam veteran journalist who has traveled twice briefly to Iraq in 2003 and 2004, where I spoke with soldiers in that war zone. I have written a lot of critical things about our wars; I think they can be, and they should be, ended. So covering veterans’ issues may be less alien turf for me than it was for some of the reporters and journalists at the Dart workshop. That seems to have been the motivation behind the workshop: to help reporters maneuver the shoals of today’s military reality so they can better report on returning soldiers. I certainly gleaned a lot of valuable information, such as learning about Veterans For Common Sense in Washington DC, an incredible data and contact resource for journalists.

There were panels of experts on PTSD, on re-integration and re-adjustment issues, on the dos and don’ts of reporting veteran and military stories, on how to navigate the Veterans Administration; a Philadelphia judge told about the city’s jail-diversion Veterans Court; several reporters told how they pulled together military related stories they’d done; and, maybe most important, there was a panel called “Listening to veterans: What every interviewer should know.”

The segment that most interested me, though, was one called “Military Cultural Competence 101.” It was an hour, and it was given by Dr David Riggs, the executive director of something called the Center for Deployment Psychology, a part of the Uniformed Services University of the Health Sciences – all funded and part of the Department of Defense.

Dr. Riggs started out by asking us to shout out adjectives that we felt fit the military. There were shouts of “brave” and “young” and “loyal” and that kind of thing. I chimed in with “working class.” But when Riggs read them all back to us to show us who we thought the people in the military were, he left “working class” off the list. This did not surprise me, given the notion of “class” is a dirty word in today’s America with a shrinking middle class and a growing gulf between the rich and poor. He next asked why we thought young men and women joined the military, and, following things like “patriotism” and “to protect America,” I said “because there are limited career options.” Dr. Riggs snickered and suggested that was a common delusion that was not true. A little provoked, I interrupted him and told him I had in fact spoken to, and read about, quite a few young men and women who joined for this very reason. At this point, he seemed to concede the situation was complex. As did I and, I think, everyone else.

I only bring this exchange up to show the direction Dr. Riggs, an experienced clinical psychologist, was clearly leading the discussion for the reporters and others in the room. He emphasized that being in the military was about barriers, “us versus them.” For soldiers there was always an “in-group and an out-group,” whether it involved inter-service rivalry or a declared enemy. And when it came to sitting down and talking with soldiers in today’s military, we civilians were an “out-group.”

The military was about bonding and identity. He would say things like this, look around and softly say, “Right?” Then he’d go on: “Barriers are put up to keep you out.” Some of the reporters he was speaking to seemed unclear as to basic military rank, the difference between a battalion and a division or even what an MOS was.

As he built up this very controlled image of the all-volunteer military, he began to sketch out the idea of a warrior class steeped in a “warrior ethos.” On the other side, he emphasized the fact most American civilians don’t pay much attention to the military and our current wars – unless, of course, they have a relative or friend in them, and, then, they’re tangentially part of the elite warrior class system. The way he presented it, it was two distinct worlds that rarely overlapped.

He mentioned a term I had never heard of: “Post traumatic growth.” A Google search later revealed a paper from the VA’s PTSD Research Quarterly[1] that starts out quoting Friedrich Nietzsche’s famous statement: “What doesn’t kill me makes me stronger.” It ticks off a couple dozen studies that focus one way or another on the positive side of trauma. And it is certainly true, everyone reacts differently to the same kinds of experiences; some may even thrive in a very violent environment.

Dr. Riggs mentioned the term moral injury, something that had come up a number of times in the course of the workshop as maybe the most difficult type of stress our young soldiers had to deal with. Earlier, Dr. Paula Dominici, Rigg’s colleague at the CDP, on a panel about “The Trials of Homecoming,” had said of returning soldiers, “The moral injury is what eats their soul.”

Dr. Riggs broke Moral Injury down into two components: one, the betrayal felt by a young soldier by his or her commander who the soldier feels violated some understood moral contract, and two, a soldier who for one reason or another personally perpetrates what he then, or later, believes is a violation of moral law.

He didn’t minimize this kind of stress. What he did was suggest, in the former situation, the soldier may not have fully understand his superior’s position and the tactical need to do what he was asked to do. As for the latter, he seemed to be saying, under the warrior ethos one can be asked to do bad things, and a warrior learns to deal with it. And the CDP was there to facilitate the understanding of that.

On its website, the Center for Deployment Psychology[2] says it “trains military and civilian behavioral health professionals to provide high-quality deployment-related behavioral health services to military personnel and their families.” Based in Bethesda, Maryland, it has outreach centers at five Army, three Navy and three Air Force bases in the nation. It also has internet and other types of mobile outreach capacities.

There is also a major program called The Real Warriors Campaign[3], a program of the Defense Center of Excellence for Psychological Health and Traumatic Brain Injury (DCoE) that provides similar help and direction to soldiers. The CDP was founded in 2006 and the DCoE in 2007.

In an article on the CDP website called “Meaning-making, PTSD, and Combat Experiences,”[4] Priscilla Schulz, a senior PTSD treatment trainer, says the DOD prefers the term “Combat stress injury” to PTSD, since that preferred term “sets an expectation that the disturbance is transitory.”

She mentions speaking with a Marine who fought in the WWII Battle of Okinawa. “After a while he asked, almost incredulous, ‘What kind of person kills another human being?!’ … A few moments later he shrugged and said, ‘but, what are you going to do? If you don’t kill them, they’re going to kill you!’ “

Then she closes the article this way: “Memories of traumatic events are enduring. Meaning matters. Let’s help troops, who need help, grapple with their experiences by looking at the whole story, including the patriotism that brought them to a war zone, and the heroism they practice every day in the performance of their duties.”

This gets at the crux of the problem. World War Two is a war few Americans have any interest in questioning, and, of course, in war, you have to kill people before they kill you. No argument. That’s basic Patton: “Make the other poor slob die for his country.” But, then, Ms Schulz jumps ahead in history 65 years to 2011, as if the current array of wars were remotely like WWII with a similar civilian consensus behind them. She pleads with us to look “at the whole story,” but everything she says makes it clear she does not really want that.

For one, “the whole story” about Iraq, Afghanistan and now Libya is rife with delusion, dishonesty and military face-saving. And two, it’s impossible for an American to look at “the whole story” because most of it is kept secret from him or her. Ironically, to really get “the whole story” about our current foreign wars, journalists would have to assume a posture akin to WikiLeaks and depend on sources like Bradley Manning, who is now being held in a solitary confinement cell in Quantico Marine Brig. A week does not go by that at least two references to WikiLeaks material appear buried in a New York Times story on US policy abroad. For an American citizen to really seek “the whole story” under the current in-group, out-group professional military as described by Dr. Riggs, one faces the danger of being branded a subversive.

The point is, the current professional, warrior-class military that Dr Riggs proselytizes about is to many Americans a frightening reality that is getting worse. As he was leaving the presidency in 1961, General Dwight Eisenhower warned the nation to “beware the military-industrial complex.” He was talking about the condition we find ourselves in right now.

On the other side of the struggle for meaning in the realm of war trauma are those who see a soldier’s war trauma as a psychological and existential issue of his or her relationship with life in general. From this vantage point focused on recovery and reintegration into civilian life, there may be a very good reason for a Moral Injury from one’s deployment to Iraq or Afghanistan. And that reason may be the immoral nature of the tasks we are asking our young men and women to undertake while there.

Again, Iraq and Afghanistan are not World War Two; they are asymmetrical foreign wars of choice now running significantly on their own insidious momentum. There’s a perfectly logical reason why the United States has refused to join the International Criminal Court. While the American government assumes a holier-than-thou posture and suggests we will not be part of the ICC to avoid the danger that some party might use the court against us, the fact is the US government feels US soldiers in some cases could be internationally prosecuted under the ICC. There is a very real moral issue at play in deploying soldiers to these war zones. In the case of Moral Injury and other types of war trauma, the wars themselves and their advocates are the facilitators; and, if nothing else, the policy of re-deploying soldiers with PTSD issues needs to be reconsidered.

If like WWII a war makes sense, that’s one thing; a soldier can use that making sense to somewhat alleviate his or her suffering by saying my evil act was for an overall good cause. But if a war does not make sense to someone — especially an inexperienced young person caught up in its maelstrom — personal violations of fundamental moral precepts can be extremely troubling and confusing. Currently, the DOD is trying to make sense out of the disturbing number of suicides of its soldiers. Personal psychological considerations that the Center for Deployment Psychology finds inconvenient to its mission may have a lot to do with these suicides.

When we recruit our youth at the beginning of their service, recruiters are notorious for not giving them a full, accurate picture of the unpleasant and even morally repugnant things they may be asked to do. The military, of course, has a massive budget for recruitment and publicity. In Philadelphia, the Army established a $14 million “Experience Center” in a mall to entice kids as young as thirteen. They could play violent videos and get on real-size, mock-up humvees to shoot “bad guys” on a village patrol. A friend of mine and his son did the mock humvee patrol and had a 25% civilian kill rate; they were disturbed by this, but the recruiter told them that was actually a pretty good score.

Now, the well-funded military seems to have an equally massive propaganda budget to sway public opinion on how to understand war trauma so it doesn’t threaten future deployments.

Just this week Michelle Obama joined with cashiered General Stanley McChrystal to launch something called Joining Forces, a national effort to encourage civilian institutions to recognize the stress of returning soldiers, to not be afraid of them and to accept them back into civilian life. This is a good thing. Choosing the man notorious for Special Ops hunter-killer teams and some sordid operations in Iraq to publicly represent it is another matter.

All of this works to increase the elite and aloof quality of our incredibly lethal professional military, an institution that now uses over 50% of our national budget at a time of economic stress and need, as jobs disappear, education is being cut, retirement security is slipping away and our infrastructure crumbles from neglect.

The Dart Center for Reporting and Trauma and the Scattergood Foundation put on a fantastic two-day primer on covering soldiers and veterans “when they come home.” It raised a lot of important things for journalists to think about. For me, it raised the idea how important it is to care for our soldiers as people and not just cogs in future military deployments.

It would be great if, in the future, the Dart-Scattergood team could address the serious issue of Militarism in America. For many of us veteran and citizen journalists, that’s a vital topic that rarely gets covered in the major media. We cover other nations and cultures when they have this kind of problem. But we don’t encourage such coverage here.

And if the Center For Deployment Psychology has its way, we never will.”

Links:
[1] http://www.ptsd.va.gov/professional/newsletters/ptsd-rq.asp
[2] http://deploymentpsych.org/
[3] http://www.realwarriors.net/
[4] http://deploymentpsych.org/topics-disorders/ptsd

 

(Quelle: This Can’t Be Happening.)

USA: Der Preis des Krieges…

Montag, Januar 31st, 2011

“Narben, die Soldatinnen aus dem Krieg mitbringen

WALNUT CREEK, Kalifornien – Als die aus der Army ausgeschiedene Staff Sgt. (Stabsunteroffizierin) June Moss aus dem Irak zurückkam, musste sie ihren Kindern erklären, warum sie sie nicht umarmen konnte. Bei jeder Umarmung, die länger als zwei Sekunden dauerte, brannte ihre Haut wie Feuer.

“Als ich zurückkam, brauchten meine Kinder wirklich Zuwendung,” sagt Frau Moss. “Sie wollten meine Zuneigung spüren. Was hätte ich ihnen sagen sollen?”

Weil sie nachts nicht schlafen konnte, backte sie bis in die Morgendämmerung kleine Topfkuchen. Zwischen lärmenden Kindern auf Spielplätzen hatte sie das Gefühl, ihr Brustkasten werde explodieren. Am schlimmsten war aber, dass sie immer Angst hatte, sie werde jemanden verletzen.

“Ich war nicht mehr dieselbe Person, als ich nach Hause kam,” erklärte Frau Moss, die im August 2003 aus dem Irak zurückkehrte und jetzt in East Palo Alto in Kalifornien lebt. “Ich hatte mich völlig verändert und war (innerlich) ganz kalt geworden.”

Frauen beim (US-)Militär…

• Frauen stellen 15 Prozent der aktiven Streitkräfte und 17,5 Prozent der Nationalgarde und der Reserve.
• 20 Prozent der neu Rekrutierten sind Frauen. 38 Prozent der Soldatinnen sind Mütter.
• 220.000 der 1,8 Millionen Personen der im Irak und in Afghanistan eingesetzten Truppen waren Frauen.
• Das Durchschnittsalter der ausgeschiedenen Soldatinnen ist 48, das der ausgeschiedenen Soldaten 61.
• Die Veteranenvereinigung VA schätzt, dass sich der Prozentsatz der ausgeschiedenen Soldatinnen bis Ende 2010 verdoppeln wird.
• Frauen haben seit der amerikanischen Revolution freiwillig beim Militär gedient, aber erst seit der Volkszählung 1980 wird erfasst, ob sie in den US-Streitkräften gedient haben; bisher haben 1,2 Millionen Frauen die Frage bejaht.

Die wenigsten Menschen, die sich einen abgekämpften Kriegsteilnehmer vorstellen, denken wahrscheinlich an eine junge Frau wie June Moss, bei der schließlich Post Traumatic Stress Disorder / PTSD (eine posttraumatische Belastungsstörung) diagnostiziert wurde. Aber die aktiven Streitkräfte bestehen heute zu 15 Prozent aus Frauen, und die Frauen werden nach Schätzungen des Department of Veterans Affairs / VA (der für ehemalige Kriegsteilnehmer zuständigen Behörde) bis Ende 2020 rund 10 Prozent der Kriegsveteranen stellen.

Und obwohl durch die militärische Dienstvorschrift und einen Beschluss des Kongresses festgelegt ist, dass Frauen nicht direkt an Bodenkämfen teilnehmen dürfen, tragen sie Gewehre und benutzen sie auch. Sie fahren den (Jeep-Nachfoger) Humvee, der in Sprengfallen geraten kann. Sie verhören und und erleben das Blutvergießen mit. Aber für Frauen gibt es einen gewaltigen Unterschied. Sie kommen in eine Gesellschaft zurück, die häufig nicht versteht – oder nicht akzeptiert – dass sie in vorderster Linie gedient haben.

Infolgedessen sei das Gefühl der Isolierung noch erdrückender, besonders, weil häufig nur wenige Frauen der gleichen Einheit angehörten, erläutert Natara Garovoy, die Programm-Direktorin des Women’s Prevention Outreach and Education Centers (des Frauenzentrums für vorbeugende Übergangs- und Ausbildungshilfe) der Gesundheitsfürsorge der VA Palo Alto.

Weitere Komplikationen entstehen dadurch, dass einige Soldatinnen sich vor Übergriffen der eigenen Soldaten fürchten mussten. Nach Erkenntnissen der VA wurde jede fünfte Frau, die wegen beim Militär entstandener sexueller Probleme behandelt wurde, von Mitsoldaten sexuell belästigt oder attackiert.

Frau Moss war selten allein, gleichgültig, ob sie vertrauliche Papiere verbrannte oder den Müll wegbrachte. Aber sie bangte um ihre Sicherheit, besonders nachts. “Man hatte eh schon Angst um sein Leben, und dazu kam noch der Gedanke, dass man als Soldatin von einem Mitsoldaten überfallen werden könnte,” berichtete Frau Moss.

Die Mutter zweier Kinder war im Jahr 2003 acht Monate als KFZ-Mechanikerin für leichte Radfahrzeuge bei der 3rd Infantry Division (im Irak) eingesetzt. Wenn sie über belebte Marktplätze fuhr – häufig von oben oder vom Boden aus beschossen – umklammerte sie das Steuerrad, während sie nach Selbstmordattentätern Ausschau hielt. Bei solchen Fahrten betete sie.

“Ich habe Gott wirklich angefleht,” gestand Frau Moss. “Jeden Tag habe ich um mein Leben gebangt und wusste nicht, ob ich jemals wieder zu meinen Kindern nach Hause zurückkehren könnte oder ob sie mich verlieren würden. Ich musste immer meine sieben Sinne zusammennehmen und mich auf meine Ausbildung verlassen.”

Zurück im Stützpunkt kämpfte Frau Moss um ihre Identität. Sie war Soldatin, die Frau eines Soldaten – ihr Exmann war auch bei der Army – die Haupternährerin ihrer Familie und Mechanikerin. Das alles war schwer unter einen Hut zu bringen, weil sie auch noch die einzige Frau in ihrer Einheit war. Sie trug ihr Haar kurz. Sie zog Boxershorts und besonders weite T-Shirts an, um ihre Figur zu verbergen. Sie versuchte, besonders selbstbewusst und sicher aufzutreten, vor allem wenn ihre Mitsoldaten blöde Bemerkungen oder unerwünschte Gesten machten.

“Man muss immer wissen, wenn man sagen muss: Stopp, ich will das nicht,” fügte Frau Moss hinzu.

Das Wiedergewinnen der eigenen Identität gehöre zu den größten Problemen, erklärt Tia Christopher, die ehemalige Soldatinnen betreut. Als Koordinatorin des VA-Projektes “Schwerter zu Pflugscharen” für ehemalige Soldatinnen, die in Afghanistan und im Irak eingesetzt waren, kümmert sie sich vor allem um aus dem Krieg heimgekehrte obdachlose Frauen und um Frauen mit niedrigen Einkommen und versucht ihnen zu ärztlicher Behandlung, zu einer Unterkunft und zur Vorbereitung auf einen Job zu verhelfen.

“Viele der Frauen, die im Irak waren, nehmen alles hin, sogar noch nicht verheilte Verwundungen, weil sie nicht als Heulsusen gelten wollen,” erzählt sie. “Sie fühlen sich immer noch als Soldatinnen, die still ihre Last zu tragen haben. Aber Sie können ihre Weiblichkeit nicht ganz verleugnen.”

Das Militär ist dabei, das Problem zu erkennen, und beginnt den Mangel an adäquater Nachkriegsbetreuung für Frauen zu beheben.

Bisher hätten es Veteraninnen schwer gehabt, Zugang zu VA-Dienstleistungen zu erhalten, weil sie in den Einrichtungen nicht willkommen waren oder sie nicht kannten, sagte Frau Garovoy, eine klinische Psychologin. Wegen des wachsenden Zustroms von Frauen zum Militär – 20 Prozent der neuen Rekruten sind weiblich – sei man jetzt dabei, spezielle Programme zur Wiedereingliederung von Frauen zu entwickeln. Es seien aber noch viele Hindernisse zu überwinden. Sogar das Diagnostizieren von PTSD bei Frauen sei immer noch ein großes Problem.
“Weil Frauen im Irak häufig Aufgaben erfüllen mussten, die nicht ihrer vorgesehenen Verwendung entsprachen und wegen der (grausamen) Natur des Krieges, kommen sie mit Symptomen dieser Erkrankung zurück, müssen dann aber erst nachweisen, dass sie tat- sächlich darunter leiden,” beklagt Frau Christopher.

Als Frau Moos 32-jährig aus dem Irak zurückkam, wurde erst eine falsche Diagnose gestellt. Wäre sie ein Mann gewesen, hätte man viel schneller ihre PTSD anerkannt.

“Weil ich eine Frau war, meinten sie, ich hätte nur eine Depression,'” beklagte sich Frau Moss.

Auch die Behandlung gestaltet sich schwierig. “Wenn Sie die einzige Frau in einer Therapiegruppe sind, ist das nicht besonders angenehm und Sie werden wahrscheinlich nicht mehr hingehen,” erläuterte Frau Christopher. “Bei reinen Frauengruppen geht es bei der PTSD-Behandlung häufig nur um sexuelle Probleme und weniger um die durch Kampfeinsätze verursachten Traumata,” ergänzte sie.

zen.jpgBei Sgt. (Unteroffizierin) Myrna Hernandez aus Concord in Kalifornien konnte jahrelang keine PTSD diagnostiziert werden. Sie suchte keine Hilfe, weil sie nicht zugeben wollte, dass mit ihr etwas nicht stimmte. Als Frau Hernandez, die als Wartungskraft für die 870th Military Police Company aus Pittsburg diente, 2004 aus dem Irak zurückkehrte, war sie total am Boden. Sie konnte keine Menschen mehr um sich haben und fing an zu trinken. In guten Nächten fand sie drei Stunden Schlaf.

Sie scheute auch vor der Wiederbegegnung mit ihrem 6-jährigen Sohn Zen zurück. Frau Hernandez hätte während ihre Zeit im Irak zweimal Urlaub nehmen und nach Hause fliegen können, sie beschloss aber, dort zu bleiben.

“Das war ziemlich hart,” erinnert sich Frau Hernandez, die damals 26 und eine von sechs Frauen in ihrer Kompanie war. “Aber ich dachte mir, es sei zu schwierig für ihn, mich kommen und gleich wieder gehen zu sehen.”

In ihrem Stützpunkt hatte Frau Hernandez auch noch andere Schwierigkeiten. Sie war eine von drei Frauen, die ihren kommandierenden Captain (Hauptmann) Leo Merck, beschuldigten, sie beim Duschen (in dem Foltergefängnis) Abu Ghraib beobachtet und nackt fotografiert zu haben. Um eine Anklage vor einem Kriegsgericht zu vermeiden, schied Merck im November 2003 aus der Nationalgarde aus. Im Mai 2004 informierte Frau Hernandez die Bay Area News Group (ein US-Presseunternehmen, s. http://www.bayarea-newsgroup.com/ ), dass sie Merck beim Fotografieren ertappt habe.

Und doch ist sie nicht verbittert.

“Meine Erfahrungen brächten die meisten Menschen gegen das Militär auf,” erklärt Frau Hernandez, die auch mit Gefangenen befasst war und andere militärpolizeiliche Aufgabe übernommen hatte. “Aber das Fehlverhalten einzelner Menschen ist nicht ausschlaggebend für mein Urteil über den Militärdienst.”

Heute arbeitet Frau Hernandez als Technikerin bei der Reserve der Army. Sie besucht auch eine Therapiegruppe im VA Center Concord und ist dort meistens die einzige Frau.

Weil Präsident Barack Obama mehr Truppen nach Afghanistan schicken will, stellt sie sich auf einen weiteren Fronteinsatz ein.

“Wenn mir gesagt wird, dass ich gehen muss, werde ich gehen,” sagt sie. “Gleichzeitig finde ich den Gedanken schrecklich. Ich denke, wenn man weiß, dass man eine Aufgabe hat, kommt man darüber hinweg.”

Letztendlich ist sie stolz auf den Beitrag, den sie und die anderen Frauen für das Militär leisten. “Wir kämpfen zwar nicht mit der Infanterie, aber ich denke, wir haben das Image der Krankenschwester auf Stöckelschuhen schon lange hinter uns gelassen,” äußert sie.

Frau Moss fühlt sich ähnlich stolz. Letzten Monat ist sie nach 12 Dienstjahren endgültig aus dem Militär ausgeschieden und arbeitet jetzt als Hilfsgeistliche für die VA-Gesundheitsfürsorge in Palo Alto. Sie kämpft immer noch mit ihren Symptomen, kennt aber die Auslöser und vermeidet sie.
In Restaurants sitzt sie an einem Tisch in einer Ecke, von dem aus sie alles gut überblicken kann, wenn ein plötzliches oder lautes Geräusch sie aufschreckt. Wenn sie ihre Kin- der aus der Schule abholt, ruft sie vorher die Schulsekretärin an, damit die sie heraus- schickt. Sie kann immer noch nicht auf einem belebten Parkplatz neben anderen Eltern warten.

Ihre Fortschritte misst sie an der wachsenden Dauer ihre Umarmungen. Wenn ihre Kinder eine Umarmung brauchen, können sie jetzt volle zehn Sekunden in ihren Armen verweilen.”

Übersetzung:
Jung, Wolfgang


Anmerkung/en des Übersetzers:
“(Wir haben den Artikel komplett übersetzt und mit wenigen Ergänzungen versehen. Wie müssen diese Frauen schon während ihrer Zurichtung für das Abschlachten anderer Menschen deformiert worden sein, dass sie trotz PTSD immer noch stolz auf ihren Militärdienst sind und weitere Kampfeinsätze nicht verweigern wollen. … )”

 

(Quelle: STARS AND STRIPES, 24.01.10)

Fundort der o. g. Quelle:
http://www.luftpost-kl.de/luftpost-archiv/LP_10/LP03810_060210.pdf

BRD: Krieg macht immer mehr SoldatInnen psychisch krank

Donnerstag, Juli 15th, 2010

“Psychische Erkrankungen bei Soldaten steigen rasant an

Der Leiter des Trauma-Zentrums am Berliner Bundeswehrkrankenhaus hat gegenüber der Mitteldeutschen Zeitung am 13. Juli 2010 angegeben, dass ‘die Zahl der im Auslandseinsatz traumatisierten Bundeswehr-Soldaten’ in diesem Jahr deutlich angestiegen sei. ‘Wir sind jetzt bei insgesamt 440 einsatzbedingten psychischen Störungen im ersten Halbjahr 2010′ sagte der Oberstarzt. Im ersten Quartal habe die ‘Zahl der PTBS-Fälle (Posttraumatisches Belastungssyndrom) noch bei 147 gelegen’, im zweiten Quartal wuchs sie auf 169 an. Im gesamten Vorjahr 2009 wurden 466 PTBS-Fälle registriert.

Quelle:
mz-web.de: Immer mehr Soldaten sind traumatisiert, Version vom 13.07.10, 20:36 Uhr, abgerufen am 14.07.2010 unter http://www.mz-web.de/servlet/ContentServer?pagename=ksta/page&atype=ksArtikel&aid=1279000629586

 

(Quelle: Bundeswehr-Monitoring.)